måndag 22 juli 2013

En sent postad fisketur 13/7

Med ekolod och elmotor monterade i "lillabåten" så bestämde vi oss att testa vertikalfisket i ylen. Vi tog vägen förbi Kurres fiskeshop och lyckades med bedriften att bara lösa fiskekort.
Väl framme vid nedbackningen såg vi att någon meter av sjön försvunnit sen sist, men vältränade som vi är fick vi i båten ändå.
Till en början varierade vi fisket med vertikal och trolling. Vi såg en jäkla massa fisk på lodet men inte hjälpte det oss. Vi behöver nog fiska lite mer för att lära oss tekniken lite bättre (tror inte brudarna där hemma håller med)

När kvällen klev in och det började mörkna så gav vi upp vertikalfisket och satsade helt på trollingen. Med olika färger på vobblerna tuffade vi på, efter att Björn missat två bytte vi spö för att få lite spänst i grejerna och vi båda körde samma vobbler. Runt 22:00 small det på för björn och med fin håvteknik lyckades Björn fånga in en liten gös som släppte precis vid båten och min gösoskuld och PB på gös blev 0.8kg. En stund efter small det på Björns spö och en bra matfisk på 1,5kg kom upp.
Vid 23:30 tiden så bestämde jag mig för att det var dags att byta färg och tog en gul orange Jesse och 10 minuter senare landade vi ytteliggare en gös på 1,5kg.
När klockan närmade sig 1:00 bestämmde vi oss för att ge upp. Resultatet för kvällen blev att björn tack vare Björns håvteknik vann med 1-0 på flest fisk :)