måndag 22 juli 2013

Gästfiske i Rasjön (Bondstorp)

På söndagskvällen fick ett trevligt samtal av Stefan som undrade om björn ville följa med och testa gösfisket i Rasjön. Efter lite fjäskande hemma så packades kaffet och fiskeprylarna och iväg bar det. Det blev en fin kväll med fullmåne och bara lättare blåst.
Med ett spö på paravan och ett handhållet var surrade vi runt på sjön med elmotorn, det tog inte lång tid förrän min röd silvriga Rapala lockade till sig en liten gös,
den fick glatt simma tillbaka och växa till sig lite. Nu tog det rätt lång tid innan det hände något mer, kaffe och mycket snack ingår ju som tur är i fisket. Nästa hugg kom på mitt paravanspö men det såg inte jag men Stefan såg till så att jag vaknade till. Den här kändes större, men upp kom en liten gäddsnipa men det ryckte ju rätt skönt ändå.

Även att det var fullmåne så började det bli rätt mörkt nu så jag bestämde mig för att byta färg på mitt handhållna spö. Nu åkte Jesse på igen och det tog inte många minuter innan en gös på strax under kilot kom i båten, den fick bli lunch till dagen efter.
Nu började Stefan skruva lite på sig, han hade ju inte känt ett skit på hela kvällen och han hade snackat en massa om en specialwobbler han fått tag på och jag ledde med 3-0. Men skam den som ger sig strax innan 24:00 small det på hans hemliga vobbler och en fin gös på 2,2kg kom upp.
Nu fick han vara glad en stund och det var lika i tävlingen. Bortsett från ett stenhårt hugg som visade sig vara botten med en förlorad Nilsmaster som följd så hände inget mer denna kväll.
Tack Stefan för en trevlig fiskekväll 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar